tiistai 16. syyskuuta 2014

Kesäloma fiilistelyä

Viikonloppuna tuli selailtua koneelta kuvia lasten kanssa ja muisteltua mennyttä kesää.
Kesälomalla pääsimme vierailemaan muutamilla Sfc-alueilla. Eli alueet eivät ole ns. yleisiä leirintäalueita, vaan tarkoitettu Karavaanarit yhdistyksen jäsenille. Oikeastaan lomamatka suunniteltiin niin, että pääsemme käymään juuri tietyillä alueilla, joista olimme kiinnostuneita eri tahoilta kuultujen suositusten perusteella.
Ensimmäinen vierailukohde oli Sfc-Pitkäjärvi Kokemäellä. Kahden yön jälkeen kun jatkoimme matkaa, niin jäi olo että tuohon paikkaan haluamme mennä uudelleen. Lasten leikkipaikka oli meidän poikien mieleen, varsinkin leikkimökki, joka oli pienen asuntovaunun näköinen. Suihkut ja vessat olivat nykyaikaiset, siistit. Paikan erikoisuus vaunu-sauna meiltä jäi kokeilematta, mutta ehkä sitten ensikerralla.

Pitkäjärven leikkipaikka oli kovassa käytössä.

Matkamme jatkui kohti Caravan-Kalajärveä, jossa olimme kolme yötä.  Suomen kesä oli parhaimmillaan vierailumme aikana. Meidän vaunu oli ”vallihaudan” vieressä eli vain sen yli niin päästiin lapsille sopivaan rantaan uimaan. Ja siellähän käytiin uimassa joka päivä monta kertaa. Tuolla alueella oli lapsille ohjattua toimintaa, esim. askartelua ja pihaleikkejä. Leikkipaikka oli toimiva. Saunat ja suihkut olivat hiukan tukkoiset sille ihmismäärällä mutta siistit. Kävin aamulenkillä vallihaudan toisessa päässä nautiskellen kauniista maisemista.  Kalajärvellä olisi ehdottomasti viihtynyt pitempäänkin mutta maantie kutsui J

Kalajärven "maisemajuna"

Ikaalisten kylpylän matkaparkki tuli testattua ja todettua että matkaparkeissa yöpyminen ei vielä ole meidän juttu. Koska lapset ovat pieniä, niin kunnon vessat, lastenhoitotilat ovat tärkeät.  Muuten Ikaalisten kylpylä ja Ti Ti Nallen talo olivat meidän pojille mieluisat paikat.
Sukuloinnin jälkeen piipahdimme vielä Kalliojärven Lukkahaassa parin yön verran. Myös tuo paikka oli käymisen arvoinen. Mikä on karavaanarilla mukavampaa kuin illalla saunan jälkeen puhaltaa uimaan järveen ja mennä nukkumaan omaan vaunuun.  Lukkuhaassa meillä kävi myös vieras, poikien paappa. Pojat olivat niin innoissaan kun Meidän Vaunulle tuli kylään paappa. Heille oli tärkeää esitellä vaunua ja sen hetkistä leikkipaikkaa tärkeälle ihmiselle.

Aika pienellä alueella pyörimme kesälomamme ajan mutta kun lapset ovat pieniä, niin ajomatkat päivässä eivät voi olla pitkiä. Se on paras vaihtoehto kaikkien mielenterveydelle ja  lomafiilis pysyy yllä. Sukuloinnit mukaan laskettuna olimme kuukauden verran putkeen vaunulla reissussa.  Kotiin oli mukava tulla. Kuitenkin jäi olo, että vielä ainakin viikon verran olisi voinut matkaa jatkaa. Tietysti fiilis olisi voinut olla eri, jos sää olisi ollut toisenlainen. Auringon paistaessa kaikki tuntuu hyvältä ja elämä vaunussa sujuu mukavasti.
Ensi kesälle jäi vielä monta mielenkiintoista paikkaa. Tämän kesän paikoissa olisi mukavaa käydä myös uudelleen. Ensi keväänä emme ole enää aloittelevia-karavaanareita vaan jo vuoden vanhoja. Jo kuluneen puolen vuoden aikana on kokemusta karttunut ja osa alkukauden mielikuvista, mielipiteistä on muuttunut. Joten ensi keväänä, kesänä on ns.helpompi suunnitella ja lähteä pitkälle matkalle, kun kokemusta on jo.